Nieuws

Valse e-mails worden steeds populairder onder oplichters

07-01-2016

In 2015 is een recordaantal valse e-mails verstuurd. Zo werden er in 2014 nog 104.000 valse e-mails verstuurd, in 2015 is dit aantal opgelopen tot 123.000. Dit blijkt uit onderzoek van fraudehelpdesk.nl. De werkelijke getallen liggen waarschijnlijk nog vele malen hoger aangezien niet iedereen valse e-mails meldt.

Voorzichtigheid is geboden omdat de e-mails als doel hebben vertrouwelijke informatie buit te maken. Met deze informatie kunnen de oplichters zichzelf bijvoorbeeld toegang verschaffen tot uw bankrekening. Dat oplichters steeds slimmer te werk gaan blijkt maar weer door de nieuwe oplichterstrend. Oplichters sturen mails uit naam van bekende winkels of de NS waarin zij aanbiedingen of prijzen toezeggen.

Het is verstandig om twijfelachtige e-mails direct te verwijderen en niet te openen. Maar hoe herkent u deze twijfelachtige e-mails?

  • Kijk goed naar de afzender van het bericht. Twijfelt u? Open de e-mail niet;
  • Bedenk dat banken nooit om uw pincode of andere inloggegevens vragen;
  • Banken vragen nooit om in te loggen op internetbankieren via een link in een e-mail.

Wanneer u een twijfelachtige e-mail ontvangt van een bedrijf of van uw bank kunt u dit checken door contact op te nemen met het bedrijf of uw bank. Wanneer er via de e-mail wordt doorgelinkt naar een valse website, kan de bank actie ondernemen en deze website uit de lucht laten halen. Verder is het raadzaam om een goede spamfilter aan te schaffen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Online E-mail Protection van Qubical. Dankzij de verschillende beveiligingslagen wordt het de oplichters onmogelijk gemaakt om door te dringen tot uw mailbox.

 

Zoek een vestiging in uw buurt