Bevlogen medewerkers, hoe krijg ik dat nu voor elkaar?
24-05-2016Uit onderzoek blijkt dat werkgevers die bevlogen medewerkers willen, er goed aan doen de intrinsieke motivatie van hun werknemers te vergroten. Maar wat is intrinsieke motivatie nu precies en hoe komt dit tot stand?
In de psychologie wordt onderscheid gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie wordt door Ryan en Deci gedefinieerd als het uitvoeren van een bezigheid vanwege de daarbij behorende bevrediging in plaats van voor de losse gevolgen van deze daad. Dit betekent dat personen die intrinsiek gemotiveerd zijn, iets doen omdat zij dit plezierig vinden. Extrinsieke motivatie wordt door Ryan en Deci gedefinieerd als het uitvoeren van een bezigheid om een bepaald resultaat te bereiken. Het resultaat is hierbij van instrumentele waarde. Dit houdt in dat extrinsieke motivatie wordt veroorzaakt door externe factoren. Denk hierbij aan een beloning als een bonus of een mooie bedrijfsauto. Intrinsieke motivatie komt voort uit de medewerker zelf omdat hij iets plezierig vindt.
Uit onderzoek blijkt dat intrinsieke motivatie tot stand komt wanneer drie behoeften worden vervuld: autonomie, sociale verbondenheid en competentie. Wanneer een medewerker wordt voorzien in deze behoeften, zal hij op zijn best blijven presteren en het gelukkigste zijn.
Autonomie
Medewerkers hebben de behoefte om zelf te kunnen bepalen hoe zij handelen en beslissen. Door medewerkers deze ruimte te geven, kunnen zij zelf beslissen welke manier van werken voor hun het beste is. Op deze manier wordt het gemakkelijker om werkzaamheden uit te voeren die voor de medewerkers intrinsiek motiverend zijn. Flexibel werken kan flink bijdragen aan het gevoel van autonomie van medewerkers en kan daardoor de intrinsieke motivatie van medewerkers vergroten.
Sociale verbondenheid
Wanneer medewerkers deel uitmaken van een hecht team en hun gevoelens kunnen delen met collega’s, voelen zij zich meer verbonden. Deze verbondenheid wordt nog meer bevorderd wanneer dit sociale contact diepgaand is. Dit wordt vaak onderschat maar is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen presteren.
Competentie
Medewerkers willen het gevoel hebben dat zij waardevol zijn. Hiervoor is het nodig dat hun competenties zo goed mogelijk ingezet worden. Ook is het belangrijk om het werk uitdagend te houden en medewerkers af en toe te voorzien van een nieuwe uitdaging. Medewerkers die zich competent voelen, zijn zekerder, gelukkiger en energieker.